Bramki bezpieczeństwa a pompa insulinowa
Z roku na rok wzrasta liczba osób chorujących na cukrzycę, leczonych pompą insulinową. Obawy o działanie pompy insulinowej związane z przejściem przez urządzenia kontrolne (security) nie tylko na lotnisku, ale również np. w sądzie są uzasadnione.
Podczas odprawy na lotnisku musimy dostosować się do pewnych zachowań (np. nie zostawiać bagażu bez opieki) oraz procedur bezpieczeństwa. Najważniejsze to ręczne detektory metali i to, co nas bardziej interesuje – bramki elektromagnetyczne. Zmienne pole magnetyczne, jakie emitują bramki kontrolne, spełniają rygorystyczne normy bezpieczeństwa i mają znikomy wpływ na organizm człowieka (statystycznie podróżny przebywa 1-2 s z częstotliwością zmian pola od 1 KHz – 1 MHz).
Te same parametry pola mogą jednak mieć wpływ na aparaturę medyczną – aparat EKG Holter, stymulator serca czy naszą pompę insulinową. W wyniku działania może dojść do skasowania ustawień lub przesterowania ich pracy.
Aby tego uniknąć, powinno się pompę insulinową na czas przejścia odpiąć, oddać kontrolującemu lub innej osobie. Następnie sprawdzić i podłączyć. Teoria to jedno, a praktyka to drugie. Często zdarza się, że kontroler, pomimo udzielonej informacji oraz dostępu do zaświadczenia lekarskiego, każe przejść z pompą insulinową przez bramki bezpieczeństwa (security). Zgodnie z zasadą „przezornego Pan Bóg strzeże” warto do kontroli przygotować się wcześniej. Odpiąć i „zaskoczyć” strażnika podając mu lub innej osobie naszą pompę insulinową po zewnętrznej stronie bramek bezpieczeństwa.
Bagaż podręczny, w którym nie powinna znaleźć się nasza pompa insulinowa, prześwietlany jest przy pomocy promieni RTG o parametrach nie szkodliwych dla ludzi. Urządzenia RTG na lotniskach poddawane są ostrej kontroli przeprowadzanej przez Państwową Agencję Atomistyki oraz inspektorów dozoru jądrowego.
Podróżowanie z pompą insulinową zagranicą
Podróżowanie z pompą insulinową w Europie i na świecie może wyglądać różnie w zależności od procedur bezpieczeństwa obowiązujących w danym kraju czy regionie.
Europa
- Standardy bezpieczeństwa – Większość lotnisk w Europie stosuje zbliżone procedury bezpieczeństwa zgodne z regulacjami Unii Europejskiej. Bramki bezpieczeństwa i urządzenia RTG są projektowane zgodnie z normami minimalizującymi wpływ na urządzenia medyczne.
- Zaświadczenie medyczne – Pasażerowie są zobowiązani do przedstawienia dokumentu potwierdzającego konieczność korzystania z pompy insulinowej, najlepiej w języku angielskim lub języku kraju, w którym odbywa się kontrola.
- Kontrola ręczna – Na większości lotnisk można poprosić o ręczne sprawdzenie bez przechodzenia przez bramkę elektromagnetyczną.
Ameryka Północna
- USA (TSA) – W Stanach Zjednoczonych pasażerowie korzystający z pomp insulinowych mogą prosić o kontrolę ręczną zamiast przejścia przez bramki elektromagnetyczne. TSA (Transportation Security Administration) jest zobowiązana do uwzględnienia takich potrzeb.
- Urządzenia RTG – Standardowe prześwietlenie bagażu nie wpływa na pompy insulinowe, ale promienie RTG stosowane w bardziej zaawansowanych skanerach mogą potencjalnie zakłócać ich działanie. Warto poinformować personel o urządzeniu medycznym.
Azja
- Zróżnicowane procedury – Lotniska w Azji mają różne standardy. Na przykład w Japonii czy Korei Południowej procedury są bardzo precyzyjne, ale można liczyć na indywidualne podejście do osób z urządzeniami medycznymi.
- Komunikacja – Zaleca się, by zaświadczenia były przetłumaczone na lokalny język lub przynajmniej na angielski, ponieważ znajomość mniej popularnych języków europejskich może być ograniczona.
Bliski Wschód i Afryka
- Bliski Wschód – Lotniska takie jak w Dubaju czy Doha są nowoczesne i mają doświadczenie w obsłudze pasażerów z urządzeniami medycznymi. Warto jednak upewnić się co do procedur przed wylotem.
- Afryka – Standardy bezpieczeństwa mogą być mniej jednolite. W większych portach lotniczych (np. w Johannesburgu czy Kairze) kontrola ręczna jest możliwa, ale warto przygotować się na bardziej szczegółowe pytania.
Podsumowanie
Na całym świecie zasady bezpieczeństwa są podobne, ale zawsze warto:
- Mieć zaświadczenie medyczne w odpowiednim języku.
- Unikać przechodzenia z pompą przez bramki elektromagnetyczne.
- Informować personel kontroli o urządzeniu medycznym i prosić o kontrolę ręczną.
Zawsze zaleca się wcześniejszy kontakt z linią lotniczą lub lotniskiem, by upewnić się co do obowiązujących procedur.